Tuuleparkide eriplaneering
Eesmärk, üldinfo
Tulenevalt Euroopa Liidu kliimaeesmärkidest on Eestis kasvanud vajadus ja huvi taastuvenergia kasutusele võtmiseks.
Tuuleparkide eriplaneeringu eesmärgiks on leida asukoha eelvaliku käigus Lääneranna vallas sobivaimad kohad elektrituulikute parkide püstitamiseks ning seejärel valida kaaludes alternatiivseid võimalusi parim asukoht elektrituulikute pargi (edaspidi „tuulepark") rajamiseks. Eriplaneeringuga määratakse kindlaks tuulepargi detailne lahendus, sealhulgas tuulikute arv, täpne asukoht, kõrgus ning vajalik taristu, sealhulgas juurdepääsuteed ja elektri ülekandeliinid koos liitumiskohtadega.
Eriplaneeringu kehtestaja on Lääneranna Vallavolikogu, korraldaja on Lääneranna Vallavalitsus (aadress Jaama tn 1, Lihula linn, 90302, Pärnu maakond, telefon +372 472 4630, e-post vallavalitsus@laaneranna.ee).
Eriplaneeringu ja keskkonnamõju hindamise koostajaks on Hendrikson & Ko (aadress: Raekoja plats 8, 51004 Tartu, telefon +372 7409 800, e-post hendrikson@hendrikson.ee)
- Eriplaneeringu toimik dokumendiregistris
- Eriplaneeringu veebileht ja kaardirakendus (Hendrikson & Ko)
Algatamine
Lääneranna Vallavolikogu 14.05.2020 otsusega nr 197 algatati Lääneranna vallas elektrienergia tootmiseks rajatavatele tuuleparkidele sobivate arendusalade leidmiseks, tuulepargi ja selle toimimiseks vajaliku taristu kavandamiseks kohaliku omavalitsuse eriplaneering ning planeeringu keskkonnamõju strateegiline hindamine. Algatamisel teadaolev planeeringuala on kogu Lääneranna valla territoorium suurusega 1362,67 km2. Planeeringu algatamise taotleja ehk huvitatud isik on Laanenurga Tuuliku OÜ (registrikood 14866915). Huvitatud isikule tuulepargi rajamiseks huvipakkuv ala asub Lääneranna valla Helmküla ning väikeses ulatuses Piha ning Kilgi külade territooriumil.
Lähteseisukohad ja keskkonnamõju strateegilise hindamise väljatöötamise kavatsus
Käesoleva eriplaneeringu etapi eesmärgiks oli määrata lähteülesanne ja tingimused, mille põhjal eriplaneeringu koostamise ja mõjuhindamise käigus võrrelda Lääneranna territooriumil eelanalüüsi tulemusel leitud tuulepargi rajamiseks võimalikke sobivaid alasid. Analüüsi tulemusel sobivate asukohtade leidumisel koostatakse järgnevas etapis tuulepargile või tuuleparkidele ehitusõiguse määramiseks detailne lahendus või lahendused.
Avalik väljapanek (14.09.2021-13.11.2021)
Planeerimisseaduse (PlanS) § 100 lg 5 alusel oli alates 14.09.2021 kuni 13.11.2021 avalikul väljapanekul Lääneranna valla tuuleparkide eriplaneeringu lähteseisukohtade ja keskkonnamõju strateegilise hindamise väljatöötamiskavatsus. Avaliku väljapaneku jooksul oli igal isikul õigus avaldada kohaliku omavalitsuse eriplaneeringu asukoha eelvaliku lähteseisukohtade ja keskkonnamõju strateegilise hindamise väljatöötamise kavatsuse kohta oma arvamust (PlanS § 100 lg 2).
Avalik väljapanek toimus ja planeeringu dokumentidega oli võimalik tutvuda alates 14.09.2021 Lääneranna valla veebilehel ja planeeringu veebilehel.
- Tuuleparkide eriplaneeringu lähteseisukohad ja keskkonnamõju hindamise väljatöötamise kavatsus (eelnõu, avalikustamine 14.09.2021-13.11.2021)
- Eriplaneeringu veebileht ja kaardirakendus (Hendrikson & Ko)
- Eriplaneeringu lähteseisukohtade ja keskkonnamõju strateegilise hindamise väljatöötamiskavatuse avalikustamise teade
Prinditud planeeringudokumentidega oli võimalik tutvuda Lääneranna vallamajas (Jaama tn 1, Lihula linn) ja Hanila (Keskuse tee 3, Kõmsi küla), Koonga (Valla/2, Koonga küla) ning Varbla (Vallamaja, Varbla küla) teeninduskeskustes. Arvamusi sai esitada aadressile Lääneranna Vallavalitsus, Jaama tn 1, Lihula linn, 90302 Pärnu maakond või e-posti aadressile vallavalitsus@laaneranna.ee.
Eriplaneeringu lähteseisukohtade ja keskkonnamõjude hindamise väljatöötamiskavatsuse avalikud arutelud
Avaliku väljapaneku jooksul laekus arvestataval hulgal erinevaid ja vastuolulisi arendajate, kohalike elanike ning asjaomaste riigiasutuste arvamusi ja ettepanekuid, millest tulenevalt vajas laekunud tagasiside põhjalikumat analüüsi.
Avaliku väljapaneku käigus laekunud ettepanekute ja arvamuste avalikud arutelud toimusid:
- 13. jaanuaril 2022 kell 13.00 Koonga koolimajas (Valla/4, Koonga) ja kell 16.30 Varbla rahvamajas (Vallamaja/1, Varbla).
- 14. jaanuaril 2022 kell 13.00 Kõmsi rahvamajas (Keskuse tee 3, Kõmsi) ja kell 16.30 Lihula kultuurimajas (Tallinna mnt 1a, Lihula).
Lihulas toimuvast avalikust arutelust toimus eelregistreeritud huvitatud osapooltele veebiülekanne. Osalemissoovist paluti teada anda e-kirjaga aadressile: vallavalitsus@laaneranna.ee, soovijatele edastati arutelul osalemiseks veebilink ja juhtnöörid.
Avaliku väljapaneku ja avalike arutelude tulemused
Väljapaneku kestel saabusid kirjalikud arvamused, küsimused ja ettepanekud kokku 19 isikult ja asutuselt: Päästeametilt, Rahandusministeeriumilt, Riigimetsa Majandamise Keskuselt, Transpordiametilt, Muinsuskaitseametilt, Elering AS-lt, Maa-ametilt, Eestimaa Looduse Fondilt, Maaeluministeeriumilt, Keskkonnaministeeriumilt, Evecon OÜ-lt, Keskkonnaametilt, Irbeni OÜ-lt, Sunly OÜ-lt, Renewables OÜ-lt, Eesti Ornitoloogiaühing MTÜ-lt, Kaitseministeeriumilt, eraisikult T. Tambre ja eraisikute kogult MTÜ OMA KODU EEST, keda esindas Advokaadibüroo Ristal Keba Partnerid OÜ.
Lääneranna tuuleparkide eriplaneeringu koostamisel avaldunud tuuleenergeetika arendajate suure huvi tõttu korraldati 06.01.2022 Lihula Vallavalitsuse ruumides arendajatega ühine ümarlaud. Arutelul esitati ettepanekuna käsitleda asukoha eelvaliku etapis ühe perspektiivse arendusalana ka ala nr 7 ja avaldati selget soovi rajada Lääneranna valla territooriumile rohkem kui kaks uut tuuleparki.
Lääneranna Vallavolikogu kaalub esitatud ettepanekuid asukohavaliku etapi lõpus, mil selgub sobivate arendusalade arv ja arendustingimused. Kui asukoha eelvalikul tuuleenergia arenduseks sobivatel aladel esineb reaalne arendushuvi rohkem kui kahel arendusalal, siis otsustab Lääneranna Vallavolikogu lähtudes kohalikest huvidest neil aladel tuuleparkide rajamiseks detailse planeeringulahenduse koostamise. Sellisel juhul korraldatakse järgnevate detailsete planeeringulahenduse koostajate leidmiseks uued riigihanked ja menetletakse ning kehtestatakse eriplaneering vastavalt osade kaupa.
Aruteludel ning avalikul väljapanekul esitatud arvestatud arvamuste tulemusel täiendati eriplaneeringu asukoha eelvaliku lähteseisukohti ja KSH väljatöötamise kavatsuse seletuskirja täiendavate tingimustega detailse planeeringulahenduse koostamisel tuulikute positsioonide määramiseks ja järgmiste tegevuste kooskõlastamiseks ning edasise ehitustegevuse läbiviimiseks. Lisaks täpsustati tuulepargi arendusala asukoha valiku kriteeriumeid ning linnustikule kui ka nahkhiirtele avalduvate mõjude hindamise metoodikat. Kõige põhjalikumad pöördumised esitasid Keskkonnaamet kui ka Maa-amet. Keskkonnaamet pööras tähelepanu soovituslikule lähenemisele looduskaitseliste piirangute määramiseks, lisaks täpsustusi planeeringu raames kavandatavate linnustiku/nahkhiirte-uuringute läbiviimise metoodika kohta ja pidas vajalikuks arvestada eriplaneeringu koostamisel üle-eestilise maismaalinnustiku analüüsi tulemusi. Samuti rõhutas Keskkonnaamet mõjuhindamise koostamiseks liigiekspertide kaasamise tungivat vajadust. Maa-amet selgitas kehtivaid nõudeid ja kooskõlastusprotseduure tuuleparkide arendusalade kattumisel maardlate ja maavaravarudega, millega tuleb edaspidi arvestada. Lisaks paluti dokumentides väikesemaid täiendusi ja selgitusi, millega valdavalt ka arvestati. Kaitseministeerium täpsustas piirkonnas kehtivaid kõrguspiiranguid ja nende piirangute muutumise tähtaega. Eestimaa Looduse Fond avaldas planeeringu eesmärgile omapoolset toetust ja rõhutas planeeringu koostamise vajadust ühiskondlikul tasandil. Saabunud arvamused, mis ei puuduta planeeringulahendust ja KSH aruande eelnõud, on teadmiseks võetud ja arvestatakse edasise tegevuse kavandamisel ja elluviimisel. Arvesse jäeti võtmata eraisikute ettepanekud, mis sisaldasid nõuet lõpetada eriplaneeringu menetlus ning lisaks esitati soov tuuleenergia arendusala kauguskriteeriumi elamutest/elamualadest muutmiseks, kuid käesolevas planeeringuetapis ei ole see töögrupi hinnangul mõistlik ning oleks ennatlik, kuna alles edasise planeerimise käigus hinnatakse mürahäiringu ulatust ja suurust ning vastavalt sellele on võimalik sobiv arendusala piire korrigeerida ja kehtestada vastavalt vajadusele uusi puhvreid. Sellist lähenemist kasutatakse ka teistes analoogsetes planeeringutes ning vastava metoodika muutmine ei ole planeerimise vaatest põhjendatud.
Avalikel aruteludel tutvustati lähteseisukohti ja keskkonnamõju strateegilise hindamise kavatsust, kokkuvõtet esitatud küsimustest, arvamustest ja ettepanekutest ning vastustest, samuti vastati kohapeal esitatud küsimustele.
- Tuuleparkide eriplaneeringu lähteseisukohad ja keskkonnamõju strateegilise hindamise väljatöötamise kavatsus (täiendatud avalikustamise tulemusel, PDF)
- Avaliku väljapaneku ajal laekunud arvamused ja vastusseisukohad (PDF)
- Avalikustamise tulemustega arvestamise teade
Kaasamine
Vastavalt PlanS § 99 lg 2 ja 3 kaasatakse kohaliku omavalitsuse eriplaneeringu asukoha eelvaliku koostamisele isikud, kelle huve või õigusi koostatav planeering võib puudutada. Selleks, et planeeringumenetluses midagi olulist märkamata ei jääks, on puudutatud isikutel ehk kohalikel elanikel, ettevõtjatel ja maaomanikel võimalus vastavalt PlanS § 99 lõikele 4 olla Lääneranna valla tuuleparkide eriplaneeringu menetlusega kaasatud ka personaalselt. Selleks tuleb edastada vastavad elektroonilised kontaktandmed E-posti aadressile vallavalitsus@laaneranna.ee. Alternatiivina on võimalik edastada oma kontaktandmed ja info eelistatuima teadete edastamise viisi kohta saates kirja Lääneranna Vallavalitsus, Jaama tn 1, Lihula linn, 90302 Pärnu maakond. Kui teadete edastamise viis jääb täpsustamata, edastatakse eriplaneeringu asukohavalikuga seotud teated posti teel rahvastikuregistrisse kantud elukoha aadressil ja juriidilisele isikule vastavasse registrisse kantud aadressil.
Elektrooniline kontaktaadress on kõige eelistatum kontakt, kuna see tagab kõige operatiivsema infovahetuse. Juhul, kui isikul puudub personaalne elektrooniline kontaktaadress võib kokkuleppel mõne teise pereliikme või naabriga edastada ka nende kontaktaadressi.